Zinātne

Lai aktualizētu bioētikas jautājumus mācību saturā un sniegtu pedagogiem atbalstu šo tēmu iekļaušanai dažādu mācību priekšmetu stundās, UNESCO Latvijas Nacionālā komisija sadarbībā ar Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centru otrdien, 11. decembrī, rīko semināru “Cilvēktiesību un bioētikas aspekti izglītībā. Kā meklēt un atrast atbildes uz bioētikas jautājumiem skolā?” skolu direktoriem un skolotājiem.

“Kādi ētikas principi jāievēro pētot cilvēka genomu? Kas jādara zinātniekiem, lai pētījumos respektētu pētījuma dalībnieku privātumu un cilvēktiesības? Kā nodrošināt, lai jaunās biotehnoloģijas nenodarītu kaitējumu? Kā ētiski pamatoti pieņemt ar cilvēka dzīvību un veselību saistītus lēmumus medicīnā? Vai cilvēku drīkst klonēt? Tie ir tikai daži no bioētikas jautājumiem, par kuriem būtu ļoti svarīgi sākt diskutēt jau skolā,” pārliecināta Latvijas pārstāve UNESCO Starptautiskās bioētikas komitejā, Latvijas Universitātes Medicīnas fakultātes asociētā profesore Signe Mežinska.

Semināra laikā Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centra zinātnieki iepazīstinās semināra dalībniekus ar centra darbu, laboratorijām un pētījumiem. Īpaša uzmanība tiks pievērsta Valsts iedzīvotāju genoma datubāzes darbībai un ar to saistītajiem ētiskajiem un cilvēktiesību aspektiem. Latvijas Universitātes asociētā profesore Signe Mežinska, kas ir Latvijas pārstāve UNESCO Starptautiskajā bioētikas komitejā, sniegs ieskatu UNESCO dokumentos deklarētajos bioētikas principos, kā arī piedāvās praktiskas idejas, kā iesaistīt bioētikas tēmas dažādu mācību priekšmetu stundās.

Bioētika ir viena no galvenajām UNESCO interešu jomām, un īpaši tiek uzsvērta sabiedrības izglītošanas nozīme tajā. UNESCO Vispārējās bioētikas un cilvēktiesību deklarācijas 23. pants nosaka: „Lai veicinātu šajā deklarācijā pausto principu īstenošanu un panāktu labāku izpratni par zinātniskā un tehnoloģiskā progresa ētiskajiem jautājumiem, īpaši jauniešiem, valstīm jācenšas visos līmeņos sekmēt izglītību un apmācību par bioētiku, kā arī jāatbalsta programmas informācijas un zināšanu izplatīšanai par bioētiku.”