Izglītība
Waheedullah Jahesh/Shutterstock.com

Starptautiskajā izglītības dienā, 24. janvārī, UNESCO atgādina, ka izglītība ir jānosaka par prioritāti, lai globālās ekonomikas lejupslīdes, pieaugošās nevienlīdzības un klimata krīzes apstākļos paātrinātu virzību uz Ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanu, un vienlaikus iestājas pret liegumu afgāņu meitenēm un sievietēm iegūt izglītību.

Diena īpaši veltīta sievietēm Afganistānā, kurām ir liegta pieeja izglītībai. UNESCO aicina nekavējoties atcelt šo aizliegumu. “Nevienai valstij pasaulē nevajadzētu aizliegt sievietēm un meitenēm iegūt izglītību. Izglītība ir universālas cilvēktiesības, kas ir jāievēro. Starptautiskās sabiedrības pienākums ir nekavējoties atjaunot afgāņu meiteņu un sieviešu tiesības. Karam pret sievietēm ir jābeidzas,” uzsver UNESCO ģenerāldirektore Odrija Azulē.

Atzīmējot Starptautisko izglītības dienu, UNESCO rīkos īpašu pasākumu ANO galvenajā mītnē Ņujorkā, kur viena no paneļdiskusijām tiks veltīta meiteņu un sieviešu izglītībai Afganistānā, kā arī atklās globālo ziņojumu ­– rādītāju karti – par dalībvalstu sasniegto ceļā uz 4. Ilgtspējīgas attīstības mērķi, kas nosaka kvalitatīvas izglītības pieejamību visiem. Ar to iespējams iepazīties šeit: https://geo.uis.unesco.org/sdg-benchmarks.

Pašlaik 80% jeb 2,5 miljoni skolas vecuma afgāņu meiteņu un jaunu sieviešu ir ārpus skolas, jo de facto varas iestādes ir nolēmušas liegt viņām pieeju vidusskolām un universitātēm. Tas draud iznīcināt pēdējos 20 gados gūtos panākumus izglītības pieejamībā. No 2001. līdz 2021. gadam Afganistānā ar starptautiskās sabiedrības, tostarp UNESCO, atbalstu bija vērojams desmitkārtīgs izglītojamo pieaugums visos izglītības līmeņos no aptuveni viena miljona skolēnu un studentu līdz aptuveni 10 miljoniem. Šajā laikā sākumskolā meiteņu skaits pieaudzis no gandrīz nulles līdz divarpus miljoniem. Arī sieviešu līdzdalība Afganistānas augstākajā izglītībā palielinājās gandrīz 20 reizes — no 5000 studentēm līdz vairāk nekā 100 000 studentēm. Sieviešu rakstpratības līmenis gandrīz divkāršojies — no 17% sieviešu, kas 2001. gadā varēja lasīt un rakstīt, līdz gandrīz 30% visās vecuma grupās.

Kā vēsta UNESCO ziņojums “Pārdomas par mūsu kopīgo nākotni”, kopš izglītība noteikta par cilvēktiesībām ar dažādu pasākumu palīdzību tās pieejamība visā pasaulē ir ievērojami pieaugusi. 1948. gadā, kad tika pieņemta Vispārējā cilvēktiesību deklarācija, pasaules iedzīvotāju skaits bija 2,4 miljardi. Tikai 45% no šiem cilvēkiem bija apmeklējuši skolu. Mūsdienās, kad pasaules iedzīvotāju skaits ir sasniedzis astoņus miljardus, skolā ir mācījušies vairāk nekā 95%. Kaut arī pēdējo desmitgažu laikā izglītības ieguves iespējās panākts ievērojams progress, augstas kvalitātes izglītības pieejamība joprojām ir nepietiekama un nevienlīdzīga. Atstumtība izglītības ieguves iespēju ziņā joprojām ir ļoti izteikta. Ja izglītības mērķis ir palīdzēt pārveidot nākotni, tai vispirms ir jākļūst iekļaujošākai, novēršot pagātnes netaisnības. Plašāk ziņojumā “Pārdomas par mūsu kopīgo nākotni. Jauns sabiedriskais līgums izglītības jomā”: https://www.unesco.lv/lv/jauns-sabiedriskais-ligums-izglitibas-joma.