Eiropas Digitālās nedēļas laikā UNESCO Latvijas Nacionālā komisija aicina jauniešus izaicināt faktus, pilnveidojot avotu kritikas prasmes. Šo prasmju pilnveidei tagad arī latviešu valodā brīvi pieejams tiešsaistē ir mācību materiāls vidusskolēniem “Fake ≠ Fact”.
Laikmetā, kad informācijas izplatības temps turpina pieaugt un sociālie mediji kļuvuši par galveno informācijas ieguves vietu jauniešiem, ir jābūt gatavam atšķirt uzticamu no neuzticamas informācijas. Lai stātos pretī nepatiesai informācijai, “faktus” ir nepieciešams izaicināt – pārbaudot to patiesumu, aktualitāti, neatkarību un objektivitāti. Šo prasmju attīstīšanai ir izveidots mācību materiāls vidusskolēniem “Fake ≠ Fact”.
Mācību materiālā tiek aplūkoti dažādi vēstījumu veidošanas paņēmieni un kā tajos atpazīt manipulāciju, kas radīta, lai slēptu nepatiesu un maldinošu informāciju. Tas māca informācijas avota un propagandas kritisku izvērtēšanu un iepazīstina ar paņēmieniem, kas palīdz identificēt informācijas avotu.
Materiālā iekļauta rokasgrāmata skolotājiem ar trīs nodarbību plānu. Pirmajā nodarbībā uzmanība tiek pievērsta vispārīgiem avotu kritikas jautājumiem. Otrajā nodarbībā tuvāk tiek aplūkota propagandas saistība ar avotu kritiku. Savukārt trešā nodarbība ir veltīta skolēnu propagandas filmas izveidošanai.
Nodarbības jauniešiem palīdz prasmīgāk atpazīt propagandu. Iepazīstot pārliecināšanas mākslu un paņēmienus, kas tiek izmantoti propagandas radīšanā, jauniešu uzdevums ir sagatavot savu propagandas video. Iemācoties propagandu radīt, attīstās prasmes to atpazīt.
Mācību materiāls, kuru aktīvi izmanto jau vairākās Eiropas valstīs, šobrīd ir pieejams arī latviski. Nodarbības attālinātā mācību formātā īstenojusi arī Rīgas Katoļu ģimnāzija. Jaunieši savos propagandas video uzdrīkstējušies pievērsties aktuāliem un strīdīgiem jautājumiem. Pieredzes stāstus iespējams aplūkot šeit: https://youtube.com/playlist?list=PLnaDt8sxMWmutbAIXzU8ONoykvX3or7ca .
Tiem, kas izmanto mācību materiālu savās nodarbībās, ir aicināti ar jauniešu radītajiem propagandas video dalīties sociālos tīklos, izmantojot starptautisko tēmturi #ChallengeYourFacts.
Rīkkopu skolotājiem “Fake ≠ Fact” izstrādājis Zviedru institūts un to veido mācību materiāls skolotājiem un ceļojošā izstāde „Fake ≠Fact Info Lab”. Tās mērķis ir jauniešu avotu kritikas prasmju uzlabošana dažādu informācijas kanālu izmantošanā. Rīkkopas īstenošanu Latvijā atbalsta Zviedrijas vēstniecība Rīgā, UNESCO Latvijas Nacionālā komisija, LU Sociālo zinātņu fakultāte un Latvijas Nacionālā bibliotēka.
Mācību materiāls latviešu valodā ir pieejams: https://drive.google.com/drive/u/1/folders/13PiFVfwKyRUA38FK6d1j-XsiBWYdVnLn.