EN | RU
AAA

UNESCO
Latvijas Nacionālā komisija
Reģ. Nr. 90000089305
Pils laukums 4 – 206,
Rīga, LV 1050
Tālrunis: +371 67 325 109
Fakss: +371 67 222 762
E-pasts: office@unesco.lv
latvijas dargumi
26.04.13.

UNESCO Asociēto skolu projekta seminārs „Meistarvide izglītībā” radi!2013 nedēļas ietvaros

25. aprīlī Valmieras Valsts ģimnāzijā un Valmieras sākumskolā pulcējās UNESCO Asociēto skolu projekta (ASP) dalībskolu pārstāvji, lai diskutētu par ilgtspējīgu attīstību, mantojumu un to nozīmi izglītībā.

Semināra pirmo daļu, kas norisinājās Valmieras Valsts ģimnāzijas kamīnzālē, atklāja UNESCO ģenerālsekretāra p.i. Baiba Moļņika, iepazīstinot dalībniekus ar to, kas īsti ir Meistarvide un kā to izmantot savā labā. Turpinājumā Māra Mellēna uzstājās ar lekciju par mantojumu un tā nozīmi izglītībā. „Ilgtspējīgas attīstības pamatā ir gudra attieksme pret tradīciju,” secināja eksperte un piebilda, ka mūsu laikmetā ir iespējams uzturēt tradīciju dzīvu tikai caur veco vērtību saglabāšanu un senču cienīšanu.

Pēc Māras Mellēnas prezentācijas tika dots vārds skolām, lai pastāstītu par pasākumiem, kas viņu pilsētā notikuši radi! radošās nedēļas ietvaros. Jelgavas Amatu vidusskola pasākuma dalībniekiem bija sagatavojusi īpašu pārsteigumu, demonstrējot franču modes skati, kur kleitu dizainā izmantota dažāda veida šokolāde. Jēkabpils pamatskola dalījās Strūves ģeodēziskā loka pētniecības pieredzē, stāstot par skolēnu aizrautīgo iesaisti Strūves ģeodēziskā loka izpētē un idejām, kā popularizēt šo UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma sarakstā iekļauto vietu.

Turpinājumā par savu darbību informēja Priekuļu novada Jāņmuižas pirmsskolas izglītības iestāde, atzīstot: „Sākumā likās – ko tad mēs tādi mazi varam lielu izdarīt. Bet tagad atskatoties jāsecina – laikam jau kaut ko varam gan!”

Pasākuma turpinājumā ar lekciju uzstājās Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultātes pētniece un pasniedzēja Kristīne Āboliņa. Eksperte akcentēja, ka ilgtspējīga attīstība liek mainīt domāšanu, ilustrējot to ar piemēru par makulatūras vākšanu skolās: „Makulatūras vākšana parasti ir sacensība. Un uzvarētājam tiek balva. Bet patiesībā jau uzvarētājs ir zaudētājs, jo viņš ir patērējis visvairāk resursus. Šajā gadījumā uzvarēt vajadzētu zaudētājam.” Pētniece izteica savu sašutumu par mūsdienu pieeju informāciju tehnoloģijām, secinot, ka tagad pirmklasnieks ir vainīgs, ja iepriekšējā vakarā nav iegājis e-klasē un izlasījis, kas uzdots, jo tā ir kļuvusi par obiligātu prasību. „Obligātai prasībai vajadzētu būt noiet gar Gauju un paskatīties ūdens līmeni, jo tas ir gadsimta notikums. Tā vietā mēs mācāmies par plūdiem no interneta. Caur attīstību mēs dabiskā veidā nodalām sevi no dabas,” sprieda eksperte.

Pēc lekcijas Baiba Moļņika aicināja pasākuma dalībniekus doties uz ZAAO radošo darbnīcu „Šķiroto atkritumu ceļš”, pa ceļam apskatot Ledus pagrabu un vides izglītības centra telpas.

Kā pēdējais seminārā uzstājās The Hafler Trio vadītājs, Simply Superior līdzdibinātājs, psiho un hipnoterapeits Endrū Makenzijs (Andrew M. McKenzie) no Lielbritānijas, pārsteidzot auditoriju ar radošu lekciju „Domāt ārpus kastes”. Tās laikā eksperts akcentēja rāmja nozīmību, uzsverot, ka, ja van Goga slavenajai gleznai uzliktu parastāko plastikāta rāmi, mainītos mūsu skatījums arī uz pašu gleznu. Psihoterapeits atklāja arī pāris metodes, ar kurām mācības kļūst pavisam vienkāršas, piemēram, košļājot kādas noteiktas garšas košļājamo gumiju mācību laikā un eksāmenā, tas var palīdzēt paspilgtināt zināšanas. Lekcijas nobeigumā Endrū Makenzijs atzina, ka viss ir savā starpā saistīts: „Ja tu sasitīsi kājas pirkstu, tu nevarēsi pastaigāt. Ja tu nevarēsi pastaigāt, tev izvirzīsies gurns. Ja tev izvirzīsies gurns, tev ar laiku sāks sāpēt mugura. Ja tev sāpēs mugura, tu nevarēsi padomāt. Ja tu nevarēsi padomāt, tu nevarēsi pagulēt.”

Pēc radošās lekcijas seminārs tika noslēgts ar svinīgu starptautisko sertifikātu pasniegšanu UNESCO ASP skolām. Pasākumu organizēja UNESCO sadarbībā ar Valmieras Valsts ģimnāziju, Valmieras sākumskolu, Izglītības un zinātnes ministriju, British Council un ZAAO.